ΠΟΛΗ- ΚΡΑΤΟΣ - ΑΘΗΝΑ / ΣΠΑΡΤΗ

ΑΘΗΝΑ
ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ



Παρακάτω ακολουθούν ενδιαφέροντα βιντεάκια που μας μεταφέρουν στην Αρχαία Αθήνα, και τη Σπάρτη, μέσα από μια καθημερινή μέρα όπως θα τη ζούσε ένας κάτοικος των πόλεων αυτών. 












Συμπληρώστε ΕΝΑ από τα φύλλα εργασίας για την Αθήνα και τη Σπάρτη, μέχρι την Κυριακή, 17 Μαϊου 


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1
                     ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ

κτίρια – χώροι συγκέντρωσης

Κήπος της Περσεφόνης
Το λιμάνι του Πειραιά
Τα Μακρά Τείχη
Ο τόπος του μαρμάρου
Μαντείο των Δελφών
Ιερό του Ήφαιστου
Ο Κεραμικός
Ο Άρειος Πάγος
Το πλοίο Παναθηναϊκός
Η πνυξ – Η εκκλησία του δήμου
Οίκος του Περικλή
Μνημείο Ηρώων
Το Ολύμπιον (Ναός του Δία)
Το Ωδείο του Περικλή
Θέατρο του Διονύσου
Η Ακρόπολη

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1)      Ποια κτίρια / κτίσματα σας έκαναν εντύπωση, και γιατί
2)      Θυμάστε τις δραστηριότητες των κατοίκων σε αυτούς τους χώρους
3)      Σε ποια μέρη φαίνεται να συναναστρέφονται περισσότερο
4)      Ποια από τα επαγγέλματα που σημειώσατε παραπάνω φαίνεται να επιτρέπονται και στις γυναίκες

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

Αγρότες
Έμποροι -μικροπωλητές
Οδηγοί
Αγγειοπλάστες
γλύπτες
Αυλητές
Ηθοποιοί
Ιερείς - Ιέρειες
Μουσικοί
Χτίστες
Σιδηρουργοί
Φοροεισπράκτορες
Μάγειρες
Ψαράδες

 




ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2

                                                                                                                       

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ – ΜΙΑ ΜΕΤΟΙΚΟΣ

Ποιες δραστηριότητες /συνήθειες μιας καθημερινής μέρας της ζωής μιας μετοίκου περιγράφονται στο σχετικό βίντεο;

………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………..

Ποια επαγγέλματα επιτρεπόταν να εξασκούν οι γυναίκες μέτοικοι, όπως προκύπτει από το βίντεο;

…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3

ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Αφού παρακολουθήσετε το σχετικό βίντεο, απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις.

1)     Πόσες παραδόσεις ή συνήθειες από την καθημερινή ζωή στην Αθήνα αναπαρίστανται, και ποιες;
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
2)     Σε ποιες από αυτές έχουν οι γυναίκες της Αθήνας ενεργό ρόλο;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3)     Ποιες αφορούν παιδιά; (Αγόρια ή κορίτσια;)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4)     Ποιες αφορούν τους ενήλικους άντρες;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
-        Από τις παραπάνω απαντήσεις, ποια συμπεραίνετε είναι τα δικαιώματα των γυναικών που ζούσαν στην αρχαία Αθήνα;
-        Πως έχει αλλάξει η αντιμετώπιση της γυναίκας στη σημερινή εποχή;


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4

ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΓΥΜΝΑΣΙΟΥΓΕΝΙΚΕΣ  ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ (7)

ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΣΠΑΡΤΗ:
ΔΥΟ ΠΟΛΕΙΣ, ΔΥΟ ΚΟΣΜΟΙ … 
 ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕΙΣ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΣΑΣ ΔΙΝΕΤΑΙ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ
ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ, ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΤΙΣ ΠΙΟ ΚΑΤΩ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΥΛΙΚΟ :
1.     ΚΕΦΑΛΑΙ0 Δ, 3,4 & 5  σελ. 548-53 του σχολικού βιβλίου
 (Η ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ ΣΕ     (Η ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ ΣΕ 3D)
3.    https://www.youtube.com/watch?v=daftG1g3vwI  (AΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ 1)
4.     https://www.youtube.com/watch?v=JCA2mDvvteE(AΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ 2)
5.    http://edugate.minedu.gov.gr/images/istoria/games/files/JcrossAncGr/athenssparta1.htm      (ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ ΓΝΩΣΕΩΝ)

Α. ΝΑ ΚΑΤΑΤΑΞΕΙΣ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ
Α/Α
ΛΕΞΕΙΣ
ΑΘΗΝΑ
ΣΠΑΡΤΗ
1
Απέλλα


2
Ναυτική δύναμη


3
Λυκούργος


4
Ή ταν ή επί τας


5
Δημοκρατία


6
Ομαδικό στρατιωτικό πνεύμα


7
Σόλων


8
Φυλή / Δήμος



Β. ΒΡΕΣ ΑΠΟ  3 ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΠΑΡΤΗ  στους ΒΑΣΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ  (Οι απαντήσεις να είναι … λακωνικές )

ΤΟΜΕΑΣ
ΑΘΗΝΑ
ΣΠΑΡΤΗ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ





ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ






ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ





ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ


Γ. ΝΑ ΒΡΕΙΣ ΤΙΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΕΣ 

1
 ΤΑ μέλη της ήταν άνω των 60 ετών
Α
Εκκλησία του Δήμου
3
Κλεισθένης
Β
Μέτοικοι
3
Σόλωνας
Γ
Θεμελιωτής  Δημοκρατικού πολιτεύματος
4
Πεισίστρατος
Δ
Τυραννικό πολίτευμα
5
Κύλωνας
Ε
Ο τελευταίος βασιλιάς της Αθήνας
6
Περίοικοι
ΣΤ
Σπαρτιατική Γερουσία
7
Απέλλα
Ζ
Οι οπαδοί του σφαγιάστηκαν σε ναό
8
Κόδρος
Η
Σοφός Νομοθέτης

1.____ 2.___ 3____  4______ 5 _______6_____7______8_______


Δ. ΒΡΕΣ ΤΟΝ ΓΡΙΦΟ :

1.      Μιλούσε πολύ αλλά εννοούσε πολλά. Ήταν  _____________
2.      Μην νομίζεις. Κι εμείς οι Αθηναίοι, πριν την Δημοκρατία είχαμε άλλο πολίτευμα. Μια φορά μάλιστα, δεν είχαμε έναν αρχηγό, αλλά … 30!_________________
3.      Σήμερα, αυτός μας παίρνει τα … λεφτά, Στην Σπάρτη ήταν 5 και διοικούσαν την πόλη. _____________________
4.      Στο μέρος αυτό πηγαίναμε πολλοί Αθηναίοι , αλλά δεν κάναμε τον … Σταυρό μας
5.      Στα παραμύθια είναι φοβερός και τρομερός…  Αλλά και οι νόμοι του φοβεροί και τρομεροί ήταν ______________

Ε. ΨΑΞΕ ΤΟ ΛΑΘΟΣ :
Ο συμμαθητής σου ο Γιάννης έγραψε μερικές προτάσεις  με πολλά λάθη. Διάβασε τες  και ξαναγράψε το σωστό :

1.      Η Αθήνα ήταν μεγάλη δύναμη στην ξηρά. Οι Αθηναίοι,  Δωριείς στην καταγωγή είχαν επεκτείνει την επιρροή τους σε όλη την Ελλάδα.  Στα αθηναϊκά σπίτια υπήρχαν είλωτες που έκαναν τις βαριές δουλειές ενώ οι περίοικοι ασχολούνταν με το εμπόριο.
2.      Ο Πεισίστρατος  επέβαλε την Δημοκρατία και δεν έκανε κανένα μεγάλο έργο.
3.      Τα αγόρια της Σπάρτης εκπαιδεύονταν στα μαθηματικά και την φιλοσοφία με σκοπό να γίνουν φιλήσυχοι δημοκρατικοί πολίτες
4.      Ο Σόλων διαίρεσε την αθηναϊκή κοινωνία σε έξι τάξεις. Κριτήριο ήταν πλέον η καταγωγή κι όχι το εισόδημα.

ΣΤ. ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ ΤΙΣ ΦΡΑΣΕΙΣ: Οι πιο κάτω φράσεις είναι  μισές. Μπορείς να τις συμπληρώσεις;

1)     Για να επιβάλλει την ενεργή συμμετοχή των πολιτών στα κοινά ο Σόλωνας ………… …………………………………………………
2)     Στην Σπάρτη, τα παιδιά από την ηλικία των 7 ετών …………………………………………….
3)     Οι νεαρές σπαρτιάτισσες εκπαιδεύιονταν με τελικό σκοπό να………………………………
4)     Ο Κύλωνας στόχευε ………………………………………………………………… Τελικά οι οπαδοί του…………………………………………………………………………….
5)     Στην αρχαία Αθήνα, για να λάβεις μέρος στην Εκκλησία του Δήμου έπρεπε …… ………………………………………….


Ζ. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΡΙΣΕΩΣ

Ο Σόλωνας με την  Σεισάχθεια, χάρισε τα χρέη των αγροτών. Με τον τρόπο αυτό γλίτωσε τους αθηναίους πολίτες από τον κίνδυνο να γίνουν δούλοι.
Συζήτησε το με τους γονείς ή κάποιους μεγαλύτερους, κάνε μια έρευνα στο διαδίκτυο και απάντησε στα πιο κάτω ερωτήματα:
-        Στην σημερινή  Ελλάδα (αλλά και σε άλλες χώρες) υπάρχουν άνθρωποι που χρωστούν χρήματα;
-        Συνήθως σε ποιους χρωστούν;
-        Πού μπορούν να οφείλονται τα χρέη αυτά; Πώς δηλαδή δημιουργήθηκαν;
-        Τι θα μπορούσε να κάνει ένας κυβερνήτης για να ανακουφίσει τους πολίτες που χρωστούν;


                

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου